
1MICROWAVE NEWS  May/June 2003

In its January/February 2002 issue, the Bioelectromagnetics
Society Newsletter ran a commentary by Asher Sheppard and
Quirino Balzano under the title “All the News That Is Fit To
Spin.” The two Motorola consultants made it clear that they took
strong exception to our news item on their recent paper which
attacked the application of the precautionary principle to RF
radiation in general and to mobile phones in particular. They
also were stung by a short item on our “Wish List for 2003,” in
which we questioned their state of mind when writing that pa-
per.

Sheppard and Balzano accused us of “outrageous and dis-
torting journalistic excesses,” and of mocking not only their work
but also the “distinguished scientists” who had helped them pre-
pare their paper. They also berated us for making what they
called a “snide editorial comment.”

After reading this, we immediately asked Mays Swicord, the
Motorola staffer who serves as the editor of the BEMS Newslet-
ter, for an opportunity to respond. Our contribution would be
“ most welcome,” he replied. But when we later forwarded our
letter, BEMS refused to publish it.

Janet Lathrop, the managing editor of the newsletter, told us
that our comments about George Carlo were “closer to libel than

The Letter BEMS Refused To Print
the BEMS Newsletter is prepared to go.”

We called Swicord, who told us that the objective of the news-
letter is to address “scientific” issues and that publishing our
letter would take the newsletter “in a direction that is unhealthy
for the society.” We asked how our statement that Carlo had run
a “confidence game” was any more libelous than the accusa-
tions leveled against Microwave News by Sheppard and Bal-
zano. “We should have removed [them] from the letter,” he said,
adding that the society should “apologize openly”for allowing
them in print.

We then appealed to Frank Prato, the president of BEMS. He
replied that he, too, was concerned about the liability issue and
would therefore not overrule the editors’ decision.

Reprinted below is our response to Sheppard and Balzano
which BEMS declined to publish in the March/April newsletter.
BEMS’ apology did not appear in that issue either. See also p.19
for a commentary on this affair and the state of BEMS on its 25th
anniversary.

Note that after we sent our letter to BEMS, the WHO EMF
project decided not to invoke the precautionary principle (see
p.1 and p.19). The others on the list below, to the best of our
knowledge, are holding firm.

April 9, 2003

To the Editor:

Asher Sheppard and Quirino Balzano say that Microwave News
ran an unfair news item about their paper, which was critical of the
precautionary principle. They do not, however, point to a single factual
error in our 300-word item.

Sheppard and Balzano take offense at our subhead, “The Decline
and Fall of Modern Society.” Readers of the BEMS Newsletter can
judge for themselves whether this headline does damage to their mes-
sage. Here, in its entirety, is the last paragraph of their conclusions,
which is also the last paragraph of their paper:

Unless current efforts lead to its successful reformulation,
the precautionary principle could institutionalize excessive
caution and thus deepen rather than alleviate alarm from the
doom-laden hypothetical risks called “perceived threats.” The
resulting suppression of innovation and technological
progress would inevitably have disastrous effects on society,
leaving it susceptible to the decay that over time turns great
civilizations into antique ruins. It is hopeful that from the
inherent contradictions of the precautionary principle will
be born new environmental and health policies that use the
uncertainties of scientific discovery for beneficial steward-
ship of life and human society.

Perhaps we should have run a headline such as: “Fixed Precaution-
ary Principle Would Make Society Better.” Perhaps not. The note of
optimism in that last sentence is out of step with the nonstop attacks on
the precautionary principle that make up most of what is written on the
other 17 pages of their paper. We continue to believe that our article
accurately reflects their message.

Sheppard and Balzano are also in a huff over our editorial com-
ment. They call it sarcasm. We call it satire. Whatever you call it, it is
our opinion and is clearly labeled as such. We each have our own opin-
ions: Theirs took 18 pages, ours three lines. We thought about writing a
detailed editorial, but their rant struck us as so wrongheaded in so many
ways that we opted for brevity.

What are other people doing and saying? In February, the World
Health Organization (WHO) International EMF Project announced that
it is invoking the precautionary principle to address RF health risks.
(They have a similar outlook on power-frequency EMFs.)

The WHO is one of the most recent converts. Here are some others
who have either set precautionary exposure limits or advised precau-
tion with respect to the use of mobile phones and the siting of mobile
phone antennas:

•��Government of Italy (1998)
• Advisory Board on Non-Ionizing Radiation to the Czech
National Institute of Public Health (1999)
• Government of Switzerland (1999-2000)
• U.K. Independent Expert Group on Mobile Phones, also
known as the Stewart Committee (2000)
• Advisory Committee to the Director-General of Health of
France, also known as the Zmirou Committee (2001)
• British Medical Association (2001)
• German Academy of Pediatrics (2001)
• German Radiation Protection Commission (2001)
• Advisory Panel to the Spanish Ministry of Health (2001)
• German Federal Office for Radiation Protection (2002)
• Russian National Committee on Non-Ionizing Radiation
Protection (2002)
• City of Paris (2003)

FROM THE FIELD



MICROWAVE NEWS  May/June 20032

Sheppard and Balzano would have us believe that invoking the
precautionary principle is equivalent to succumbing to some vague and
illegitimate fear. Here, again, we disagree. Over the years, Microwave
News has reported on a number of key experimental findings that point
to the possibility of serious health effects. They must be either refuted
or confirmed—not simply denied. Until then, a precautionary approach
is the appropriate response in order to give fair warning to the more
than one billion people who regularly place an RF transmitter next to
their brains.

One reason these findings remain unresolved is that the wireless
industry allowed (encouraged?) George Carlo to play a six-year, $25-
million confidence game instead of running the RF research program
that the industry promised. Motorola, for which both Sheppard and
Balzano are consultants, and the other companies never exposed Carlo’s
deception.

Sheppard and Balzano say that we also mocked the significant con-
tribution of John Graham, whom they acknowledge in their paper. Gra-
ham himself was an active player in Carlo’s con game. The Center for
Risk Analysis, which Graham used to run at the Harvard School of
Public Health, received more than $419,000 from Carlo so that his
Wireless Technology Research program would have a veneer of re-
spectability. (Sheppard was a member of the Harvard peer-review panel.)

Finally, we wonder why Motorola’s Mays Swicord allowed Shep-
pard and Balzano to voice their complaints in the BEMS Newsletter.
Custom dictates that offended parties write to the publication that they
believe did them wrong, not to a publication where one of their co-
workers runs the show.

Louis Slesin
Editor, Microwave News

New York City


